Οι Έλληνες ζωγράφοι στο Διεθνές Χρηματιστήριο Τέχνης

Οι Έλληνες ζωγράφοι στο Διεθνές Χρηματιστήριο Τέχνης

ellines_zografoiΣημαντικός αριθμός Ελλήνων καλλιτεχνών κυρίως του 19ου και 20ου αιώνα θεωρούνται ιδιαίτερα σπουδαίοι στο Διεθνές Χρηματιστήριο της Τέχνης. Ωστόσο οι τιμές των περισσότερων έργων τους κυμαίνονται ακόμα αρκετά χαμηλά σε σύγκριση με αυτές των ξένων δασκάλων τους, και αυτός είναι όμως ένας παράγοντας που τους καθιστά ιδιαίτερα δημοφιλείς, αναφέρει σε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κωνσταντίνος Φράγκος, εκπρόσωπος του οίκου Sotheby’s στην Ελλάδα και διευθυντής του τομέα ” Ελληνική Τέχνη και Ευρωπαϊκή Ζωγραφική 19ου αιώνα” του οίκου δημοπρασιών Sotheby’s Λονδίνο & Αθήνα.

Με αφορμή την επικείμενη δημοπρασία Greek Sale του Νοεμβρίου που θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο στην οποία θα παρουσιαστούν περίπου 140 έργα ο κ.Φράγκος περιγράφει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τα σημαντικότερα έργα και αναφέρεται στις επιπτώσεις της κρίσης στις δημοπρασίες έργων τέχνης.

Ποια θα είναι τα κορυφαία έργα της επερχόμενης δημοπρασίας και ποιές οι ενδεικτικές τιμές;

Στη δημοπρασία που θα πραγματοποιηθεί στις 22 Νοεμβρίου στο Λονδίνο περιλαμβάνονται 140 περίπου έργα σπουδαίων ζωγράφων, εκπροσώπων του 19ου και 20ου αιώνα αλλά και πιο σύγχρονων. Ανάμεσά τους βρίσκεται ο “Μυστράς”, ένα από τα πιο μεγάλα (129 x 194 εκατοστά) και σημαντικά έργα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα που έχουν ποτέ εμφανιστεί σε δημοπρασία, με την εκτίμησή του να ανέρχεται στα 182.000-243.000 ευρώ.

Επιπλέον, θα παρουσιάσουμε και τον πίνακα “Μεγάλη Παρασκευή” (εκτίμηση 345.510 – 575.827 ευρώ) του Θεόδωρου Ράλλη, με θέμα το στολισμό του Επιτάφιου. Το έργο χρονολογείται από την εποχή που οι ικανότητες του Ράλλη ως ζωγράφου της καθημερινής ζωής βρίσκονταν στο απόγειό τους, ενώ καταδεικνύει τη μεγάλη προσοχή που απέδιδε ο ίδιος στη λεπτομέρεια. Το συγκεκριμένο έργο αγοράστηκε στο Παρίσι το 1935 από τον παππού του σημερινού ιδιοκτήτη.

Ένα ακόμα έργο, το οποίο επανεμφανίζεται στην αγορά, είναι “Ο Χορός των Νυμφών” του Νικόλαου Γύζη (1842-1901), με τιμή εκτίμησης 230.321-345.510 ευρώ. Είναι ένα ιδιαίτερο έργο που αντιπροσωπεύει την αλλαγή στην τεχνοτροπία του Γύζη, από την προγενέστερη ακριβή αναπαράσταση της καθημερινής ζωής στην υιοθέτηση του στυλ των Συμβολιστών. Είναι πράγματι διαφορετικό από όσα έργα του συγκεκριμένου καλλιτέχνη έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε μέχρι τώρα στις δημοπρασίες μας και αποτελεί ένα από τα πιο σπουδαία Συμβολιστικά έργα του ζωγράφου που έχουν παραμείνει μέχρι τώρα σε ιδιωτική συλλογή.

Κατά πόσον η κρίση εξακολουθεί να επηρεάζει τις δημοπρασίες των Greek Sales;

Αναμφίβολα η οικονομική κατάσταση των τελευταίων δύο ετών επηρέασε το χώρο μας γενικότερα όπως και τα Greek Sale ειδικότερα. Παρόλα αυτά όμως, είδαμε στις δημοπρασίες μας τα κορυφαίας ποιότητας έργα να εξακολουθούν να τραβούν το ενδιαφέρον των συλλεκτών. Έτσι, πιστεύω ότι τα σπάνια και σημαντικά κομμάτια θα έχουν πάντα ζήτηση από τους λάτρεις της τέχνης και υποψήφιους αγοραστές, που θέλουν να αποκτήσουν ένα ή και περισσότερα εξαιρετικά δείγματα ενός δημιουργού. Αυτό άλλωστε είναι κάτι που επιβεβαιώθηκε για μια ακόμη φορά και στην τελευταία δημοπρασία μας το Μάιο, όπου σχεδόν όλα τα κορυφαία έργα που είχαν συμπεριληφθεί πωλήθηκαν, προκαλώντας μάλιστα και τον ανταγωνισμό των υποψηφίων αγοραστών.

Αν και η επερχόμενη δημοπρασία στις 22 Νοεμβρίου λοιπόν, είναι η δεύτερη ελληνικού ενδιαφέροντος που θα πραγματοποιηθεί μέσα σε αυτή τη δύσκολη για τη χώρα μας συγκυρία, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την τελική της έκβαση, είμαστε όμως αισιόδοξοι πως τα μοναδικά κομμάτια θα “κλέψουν” την καρδιά των συλλεκτών.

Ποιες οι εκτιμήσεις σας για την θέση των Ελλήνων καλλιτεχνών στο διεθνές “Χρηματιστήριο” τέχνης;

Οι Έλληνες καλλιτέχνες κυρίως του 19ου και 20ου αιώνα που έχουν γίνει γνωστοί και θεωρούνται ιδιαίτερα σπουδαίοι και έξω από τα όρια της χώρας μας είναι πολλοί σε αριθμό. Οι τιμές των περισσότερων έργων τους ωστόσο κυμαίνονται ακόμα αρκετά χαμηλά σε σύγκριση με αυτές των ξένων δασκάλων τους, και αυτός είναι όμως ένας παράγοντας που τους καθιστά ιδιαίτερα δημοφιλείς. Έτσι, θεωρώ ότι η ελληνική τέχνη έχει να παρουσιάσει εξαιρετικά δείγματα, ισάξια με αυτά άλλων ευρωπαϊκών χωρών και βρίσκω ότι η επιλογή μας να ξεκινήσουμε πρώτοι τα Greek Sale το 2001 μας δικαίωσε στην πορεία, καθώς από τότε είδαμε την ελληνική τέχνη να ξεχωρίζει.

Από την άλλη, το ενδιαφέρον που παρατηρείται από Έλληνες και διεθνείς συλλέκτες είναι ολοένα και μεγαλύτερο και θεωρώ ότι η συμβολή του Οίκου Sotheby’s προς αυτήν την κατεύθυνση είναι σημαντική, αφού καταφέραμε να κάνουμε την ελληνική τέχνη ακόμα πιο γνωστή και αγαπητή στη διεθνή αγορά. Στο σημείο αυτό σημαντικό ρόλο έπαιξε και η παγκόσμια παρουσία του Οίκου, που, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι δημοπρασίες Greek Sale γίνονται στο Λονδίνο, ώθησαν τους Έλληνες δημιουργούς να αποκτήσουν διεθνές κοινό και να δημιουργούν τη δική τους αγορά.

Πρέπει να προσθέσουμε ότι και οι πιο σύγχρονοι, καθόλα αξιόλογοι εκπρόσωποι, έχουν αρχίσει και αυτοί να συνθέτουν ένα δικό τους κοινό. Βλέπουμε λοιπόν, μέσα από τις δημοπρασίες Greek Sale ότι υπάρχει αύξηση στη ζήτηση, μια τάση η οποία πιστεύουμε ότι θα συνεχιστεί καθιερώνοντας και οι Έλληνες καλλιτέχνες τη θέση τους στη διεθνή αγορά.

Στις δημοπρασίες Greek Sales εκδηλώνεται ενδιαφέρον μόνον από Έλληνες συλλέκτες ή και από ξένους;

Σίγουρα το μεγαλύτερο ποσοστό των αγοραστών και αυτών που συμμετέχουν στις δημοπρασίες Greek Sale αποτελείται από Έλληνες που μένουν είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό. Το ενδιαφέρον που παρατηρείται όμως και από διεθνείς συλλέκτες είναι ολοένα και μεγαλύτερο. Πρόσφατο παράδειγμα ο πίνακας “Βάρκες στο λιμάνι” του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, ο οποίος αγοράστηκε από Αμερικανό συλλέκτη στη δημοπρασία του περασμένου Μαΐου προς 253.465 ευρώ, όπως και το “Οδυσσέας και Πηνελόπη” (103.003 ευρώ ) του Νίκου Εγγονόπουλου από τη δημοπρασία μας το Μάιο του 2009.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

NO COMMENTS

Leave a Reply