Έλληνες ερευνητές δημιούργησαν την πρώτη κλίμακα μέτρησης για τσουνάμι

tsounamiΠαρόλο που  η Ιαπωνία έχει βιώσει μεγάλες καταστροφές από τσουνάμι, η δημιουργία της πρώτης κλίμακας μέτρησης της συγκεκριμένης φυσικής καταστροφής έγινε από Έλληνες επιστήμονες.

Σύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας Ελευθεροτυπία, η ερευνητική ομάδα από το Εργαστήριο Τεκτονικής και Γεωλογικών Χαρτογραφήσεων, του Πανεπιστημίου Αθηνών, με επικεφαλή τον καθηγητή Δυναμικής Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωλογίας και πρόεδρο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας, Ευθύμη Λέκκα, δημιούργησε την πρώτη παγκόσμια κλίμακα για τσουνάμι που θα αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο ενάντια σε μελλοντικές καταστροφές.

Η κλίμακα τους δημοσιεύθηκε στο έγκριτο σεισμολογικό περιοδικό «Bulletin of the Seismological Society of America», τη «Βίβλο» της παγκόσμιας επιστημονικής έρευνας.

Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Λέκκας «προλάβαμε τους Ιάπωνες. Τη δημιουργήσαμε πρώτοι. Πριν από τη δική μας, υπήρχαν κάποιες ελάχιστες αναφορές για κλίμακα, οι οποίες βασίζονταν σε πολύ παλιά δεδομένα. Είχαν μια κλίμακα σε 3 βαθμούς, η οποία αφορούσε τσουνάμι όπως αυτό του 1927. Ούτε μέσα είχαν ούτε εργαλεία για να τα εκτιμήσουν».

Οι ερευνητές εξήγησαν στην ίδια εφημερίδα πως λειτουργεί η ανακάλυψη τους: «Κατατάξαμε τα κριτήρια σε ομάδες για να μπορούμε να εκτιμήσουμε το τσουνάμι. Η πρώτη ομάδα αφορά τα φυσικά χαρακτηριστικά του, για παράδειγμα το ύψος κύματος στην ακτή, την απόσταση που έχει από την παραλία. Η δεύτερη κατηγορία αφορά τις επιπτώσεις που είχε στους ανθρώπους, η τρίτη τις επιπτώσεις που είχε στο περιβάλλον, αν διέβρωσε την ακτή, αν απέθεσε ίζημα, αν είχε επιπτώσεις στα δάση, η τέταρτη τα έργα υποδομής, για παράδειγμα στα λιμάνια, η πέμπτη τα κινούμενα αντικείμενα, δηλαδή τις βάρκες, τα τρένα, τα αυτοκίνητα και η έκτη τις επιπτώσεις στο δομημένο περιβάλλον, στα ξύλινα, μεταλλικά ή τσιμεντένια σπίτια. Το κάθε κριτήριο εξυπηρετεί καλύτερα και διαφορετικά κομμάτια στη 12βάθμια κλίμακα· ταξινομώντας τα σε κατηγορίες και κρίνοντάς τα χωριστά έχεις καλύτερο αποτέλεσμα. Πρέπει να έχεις μια κλίμακα κατάλληλα χωρισμένη σε κομμάτια, ώστε ο επιστήμονας όταν τη χρησιμοποιεί να μην έχει μεγάλη αμφιβολία για το βαθμό έντασης. Να είναι διακριτά τα σκαλοπάτια, αλλά να μην υπάρχει και κορεσμός στον ανώτατο βαθμό».

NO COMMENTS